ПРИРОДНИЙ МАТЕРІАЛ

ЯК ЗАСІБ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ІГОР

Сучасний світ все більше і більше заповнюють різні гаджети. Діти з самого раннього віку стикаються  з ними та проявляють не аби яку цікавість. І не дивно! Адже яскраві картинки приваблюють малюків.

Багато батьків не обмежують свою дитину у «спілкуванні» з електронними пристроями, перешкоджаючи її природній потребі у грі.

Гра – один з видів природної дитячої діяльності, завдяки якому відбувається пізнання дитиною навколишнього світу та здійснюється її розвиток. Важливість  та значення гри в житті дитини неможливо недооцінити і переоцінити. Гра – це не забаганка, це необхідність, в якій дитина задовольняє всі свої потреби: у психологічному, розумовому, фізичному (рухової активності), інтелектуальному, мовленнєвому (у потребі в спілкуванні), моральному, трудовому, естетичному розвитку.

У грі у дитини формуються ті сторони психіки, від яких залежить, наскільки згодом вона буде успішна в навчанні, роботі, як складуться її стосунки з іншими людьми; у грі ж відбуваються суттєві перетворення в інтелектуальній сфері, яка є фундаментом розвитку особистості.

Гра є провідною діяльність дітей раннього та дошкільного віку. Те, що пропущене крізь гру, діти засвоюють не так, як те, про що вони тільки чули від дорослих або спостерігали самі.

Відомо, що гра виникає тоді, коли дитина сповнена яскравих вражень, які сильно діють на її почуття. Якщо дорослому не вдається побудити в дітях цікавість до оточення, то і дитячі ігри будуть нецікавими та короткотривалими. А. Макаренко говорив: «Якщо дитина буде займатись лише іграми, в яких вона залишається пасивною, то з неї виросте пасивна людина, яка звикла дивитись на чужу роботу, не звикла долати труднощі». Також він казав, що гра без зусиль, гра без активної діяльності – завжди погана гра.

Тому батькам слід приділяти увагу не тільки інтелектуальному розвитку дитини, а й організації її ігрової діяльності.

Ігри з природними матеріалами рано входять у життя дитини. Дитина, щойно навчившись ходити, тягнеться до лопатки, намагається копати сніг, пісок, любить бавитися з водою, збирає камінці, насіння, мушлі та маніпулює ними.

Багато спеціалістів вважають, що ні один дидактичний матеріал не йде ні в яке порівняння з природою за різноманітністю та силі розвиваючого впливу на дитину. Дитина безпосередньо, за допомогою органів чуття, сприймає багатоманітність властивостей об’єктів природи: форму колір, розмір, відтінки, просторове положення. Завдяки цьому формуються конкретні первинні та яскраві уявлення про природу, які допоможуть дитині побачити та зрозуміти зв’язки та наслідки різних явищ, засвоїти нові поняття.

Ігри з природними матеріалами мають необмежений діапазон впливу на розвиток особистості дитини. Вони забезпечують чуттєвий досвід дитини, розвивають аналізатори, сенсорні здібності. Способи чуттєвого пізнання, уміння виділяти ті чи інші якості предметів розвиваються у процесі змістовної цікавої діяльності, насамперед у грі. Розвивається мислення, логічні операції, вміння узагальнювати, робити висновки. Розвивається спостережливість та інтерес до природних матеріалів.

Завдяки іграм з природними матеріалами у дітей розвиваються уміння співдіяти з іншими, доводити розпочату справу до кінця. Формуються кращі моральні якості, такі як працелюбність, самостійність, ініціатива, впевненість у власних силах.

Маніпулювання з природними матеріалами розвиває скоординованість рухів, довільну увагу та пам’ять, удосконалюються уміння користуватись іграшками-знаряддями: совком, відром, сачком тощо. Розвиваються художні здібності, естетичні смаки, фантазія, творча уява.

 

Ігри з природними матеріалами дарують дітям велику емоційну насолоду, підвищують життєвий тонус, сприяють піднесеному настрою.